BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Borowiec Agnieszka A. (The Cardinal Stefan Wyszyński Institute of Cardiology), Lignowska Izabella (The Cardinal Stefan Wyszyński Institute of Cardiology)
Tytuł
Healthy Lifestyle and Pro-Consumer Orientation among Poles
Źródło
Polish Sociological Review, 2018, nr 3, s. 359-375, rys., tab., bibliogr. 39 poz.
Słowa kluczowe
Społeczeństwo konsumpcyjne, Polityka prokonsumencka, Zdrowie, Styl życia, Sport, Palenie tytoniu
Consumer society, Pro-consumer policy, Health, Lifestyle, Sport, Smoking
Uwagi
summ., This research was supported by The Cardinal Stefan Wyszyński Institute of Cardiology in Warsaw Statutory Project No. 2.29/I/16 entitled 'Pro-consumer orientation and healthy lifestyle among Poles' carried out in 2016.
Abstrakt
Much like Western societies with developed economies, Polish society has become increasingly consumer-oriented, as is manifested by Poles' desire for instant pleasure and the search for the meaning and sense of life through the purchase and consumption of goods and services available on the market. Such an approach could be positively or negatively connected with a healthy lifestyle. The aim of our study was to explore the relationship between a healthy lifestyle and the pro-consumer orientation in Poland. The study involved a survey conducted in 2016 on a nationwide sample of 1,000 people. The findings suggest that a pro-consumer orientation is positively correlated with those elements of a healthy lifestyle that are trendy and symbolize membership in certain social groups. On the other hand, this orientation is inversely correlated with behaviors that require constant self-control and do not bring immediate benefits. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Arslan, M. 2000. A Cross-cultural Comparison of British and Turkish Managers in Terms of Protestant Work Ethic Characteristics, Business Ethics: A European Review 9(1): 13-19.
  2. Auerbach, R.P., Mc Whinnie, C.M., Goldfinger, M., Abela, J.R.Z., Zhu, X., & Yao, S. 2010, The Cost of Materialism in a Collectivistic Culture: Predicting Risky Behavior Engagement in Chinese Adolescents, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 39(1): 117-127.
  3. Baudrillard, J. 2006. The Consumer Society: Myths and Structures, Polish Edition, Społeczeństwo konsumpcyjne: Jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  4. Bauman, Z. 2005. Konsumując życie, in: A. Jawłowska, and M. Kempny (eds.), Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, pp. 17-36.
  5. Bell, D. 1994. The Cultural Contradictions of Capitalism, Polish Edition, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Bharath, M.J., Crutsinger, Ch., Reynolds, J.S., Dotter, T.-V., Thozhur, S., Baum, T., & Devine, T.G. 2009. An Empirical Study of the Work Attitudes of Generation Y College Student in the USA: the Case of Hospitality and Merchandising Undergraduate Majors, Journal of Services Research 1: 5-30.
  7. Borowiec, A. 2015. Zdrowy styl życia a orientacja prokonsumcyjna warszawskiej klasy średniej, Opuscula Sociologica 4: 79-95.
  8. Bourdieu, P. 2005. A Social Critique of the Judgement of Taste, Polish Edition, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  9. Bylok, F. 2005. Model społeczeństwa konsumpcyjnego i jego zastosowanie na początku XXI wieku, in: A. Jawłowska and M. Kempny (eds.), Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, pp. 231-255.
  10. Bylok, F. 2013. Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie. Katowice: 'Śląsk' Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.
  11. Campbell, C. 1983. Romanticism and The Consumer Ethic: Intimations of a Weber-style Thesis, Sociological Analysis 44(4): 279-296.
  12. CBOS [Public Opinion Research Center]. 2011. Mania kupowania, czyli o orientacjach konsumenckich Polaków. Komunikat z badań [Research Report].
  13. CBOS. 2013. Sytuacja rodzinna i materialna młodych Polaków i ich postawy konsumpcyjne. Komunikat z badań [Research Report].
  14. Chaix, B. 2003. Tobacco and Alcohol Consumption, Sedentary Lifestyle and Overweightness in France: a Multilevel Analysis of Individual and Area-level Determinants, European Journal of Epidemiology 18(6): 531-538.
  15. Cockerham, W.C. 1999. Health and Social Change in Russia and Eastern Europe. New York-London: Routledge.
  16. Cockerham, W.C. 2005. Health Lifestyle Theory and the Convergence of Agency and Structure, Journal of Health and Social Behaviour 46: 51-67.
  17. Cockerham, W.C. 2012. The Intersection of Life Expectancy and Gender in a Transitional State: the Case of Russia, Sociology of Health & Illnes 34(6): 943-957.
  18. Crawford, R. 2000. The Ritual of Health Promotion, in: M. Calnan, et al. (eds.), Health, Medicine and Society: Key Theories, Future Agendas. London-New York: Routledge, pp. 219-235.
  19. Dagevos, H., He, Y., Zhang, X., van der Lans, I., & Zhai, F. 2011. Relationships among Healthy Lifestyle Beliefs and Body Mass Index in Urban China, International Journal of Consumer Studies 35: 10-16.
  20. Furnham, A., Bond, M., Heaven, P., Hilton, D., Lobel, T., Masters, J., Payne, M., Rajamanikam, R., Stacey, B., Van Daalen, H. 1993. A Comparison of Protestant Work Ethic Beliefs in Thirteen Nations, The Journal of Social Psychology 133(2): 185-197.
  21. Furnham, A., & Muhiudeen, C. 1984. The Protestant Work Ethic in Britain and Malaysia, The Journal of Social Psychology 122: 157-161.
  22. Furnham, A., Rajamanickam, R. 1992. The Protestant Work Ethic and Just World Belief in Great Britain and India, International Journal of Psychology 27(6): 401-416.
  23. Gałuszka, M. 2013. Medycyna i zdrowie w społeczeństwie konsumpcyjnym: makdonaldyzacja opieki zdrowotnej versus ryzyko zdrowotne, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 45: 35-50.
  24. Giddens, A. 2002. Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age, Polish Edition, Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  25. Heede, F.V., Pelican, S., Holmes, B., Moore, S.A., Buchanan, D. 2006. Values Body Weight, and Well Being: the Influence of the Protestant Ethic and Consumerism on Physical Activity, Eating, and Body Image, International Quarterly of Community Health Education 25(3): 39-270.
  26. Ioannou, S. 2003. Young People's Accounts of Smoking, Exercising, Eating and Drinking Alcohol: being Cool or being Unhealthy? Critical Public Health 13(4): 357-371.
  27. Kim, S., & Seock, Y.-K. 2009. Impacts of Health and Environmental Consciousness on Young Female Consumers' Attitude Towards and Purchase of Natural Beauty Products, International Journal of Consumer Studies 33: 627-638.
  28. Lupton, D. 1997. Consumerism, Reflexivity and the Medical Encounter, Social Science & Medicine 45(3): 373-381.
  29. Lusawa, R. 2013. Zmiany postaw konsumpcyjnych społeczeństw rozwiniętych, in: R. Lusawa (ed.), Wybrane zagrożenia społeczne wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarządzaniu. Monografie (1). Warszawa: Europejska Uczelnia Informatyczno-Ekonomiczna w Warszawie, pp. 1-17.
  30. Ossowska, M. 2005. Socjologia moralności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  31. Reisewitz, T.H., & Iyer, R. 2009. Differences in Generation X and Generation Y: Implications for the Organization and Marketers, The Marketing Management Journal 19(2): 91-103.
  32. Rosenthal, M., & Schlesinger, M. 2002. Not Afraid to Blame: The Neglected Role of Blame Attribution in Medical Consumerism and Some Implications for Health Policy, The Milbank Quarterly 80(1): 41-95.
  33. Swadźba, U. 2014. Od świata pracy do świata konsumpcji. Analiza socjologiczna systemu wartości, in: F. Bylok and U. Swadźba (eds.), Między pracą a konsumpcją. Co decyduje o miejscu człowieka w społeczeństwie. Katowice: 'Śląsk' Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, pp. 51-68.
  34. Sweeting, H.N., Bhaskar, A., & Hunt, K. 2012. Positive Associations between Consumerism and Tobacco and Alcohol Use in Early Adolescence: Cross-sectional Study, British Medical Journal Open [online], 2, Available from: http://bmjopen.bmj.com/content/2/5/e001446. doi:10.1136/bmjopen-2012-001446 [Accessed 24 January 2017].
  35. Unčovská, J., & Ulčák, Z. 2015. Organic Box Schemes: Fashion or Downshifting?, Agriculture & Forestry 61(1): 59-66.
  36. Weber, M. 2002. Economy and Society: an Outline of Interpretive Sociology, Polish Edition, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  37. Weber, M. 2010. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Polish Edition, Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  38. William, G.C., Cox, E.M., Hedberg, V.A., & Deci, E.L. 2000. Extrinsic Life Goals and Health-Risk Behaviors in Adolescents, Journal of Applied Social Psychology 30(8): 1756-1771.
  39. Wilson, C. 2010. 'Eating, Heating is Always There': Food, Consumerism, and Cardiovascular Disease. Some Evidence from Kerala, South India, Anthropology & Medicine 17(3): 261-275.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-1413
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.26412/psr203.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu