BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szafraniec Krystyna (Nicolaus Copernicus University)
Tytuł
The Contemporary Context of Youth Socialization : the Specificity of Post-Communist Countries
Źródło
Polish Sociological Review, 2017, nr 2, s. 167-187, bibliogr. 51 poz.
Słowa kluczowe
Młodzież, Kraje postkomunistyczne, Świadomość społeczna
Youth, Post-communist countries, Public awareness
Uwagi
summ., This article was prepared within the project Youth in Transition Countries: Innovative Potential, New Context, New Problems, and New Challenges, No. UMO-2013/08/M/HS6/00430, financed by the National Science Centre, Poland.
Abstrakt
The article focuses on the attempt to define socialization specificity in post-communist countries without which the understanding the youth's characteristics and (in particular) their role in further system transformation is limited. We reconstruct the new logic in creation of a socio-cultural space in which the youth grow up (emphasizing the importance of national trajectories of departing from communism, and on the other, inevitability of globalization with its specific cultural offer). Socialization space is seen as a Lewin's active field of coexisting, interdependent social facts through focusing on such significant socialization agendas as: the mass media, the state, religions and Churches, the school, the family, peers and the internet. The style in which these agendas appear in the socialization field increases its dimorphic nature, which in turn will not support the youth socialization, and it seems not to generate the conditions for the young generation of a historical chance. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamski, W. 2014. Fenomen "Solidarności" i zmiana ustroju. Polacy 1980-2011. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  2. Bauman, Z. 1997. Glokalizacja: czyli komu globalizacja, komu lokalizacja?, Studia Socjologiczne 3 (146): 53-70.
  3. Bauman, Z. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  4. Beck, U. 1992. Risk Society. Towards the New Modernity. London: Sage Publications.
  5. Bell, D. 1998. [1976]. The Cultural Contradictions of Capitalism, Polish Edition, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, transl. S. Amsterdamski. Warszawa: PWN.
  6. Bourdieu, P., Passeron, J. C. 2006 [1970]. La Reproduction. Éléments pour une théorie du système d'enseignement, Polish Edition, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania,transl. E. Neyman. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  7. Carr, N. 2013 [2010]. The Shallows: What the Internet Is Doing to our Brains, Polish Edition, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, transl. K. Rojek. Gliwice: Helion SA.
  8. Chen, J. 2003. Study of the contemporary college students' religion, Journal of Zhejiang Ocean University 3.
  9. Durkheim, E. 1999 [1893]. De la division du travail social, Polish Edition, O podziale pracy społecznej, transl. K. Wakar. Warszawa: PWN.
  10. Federowicz, M., Ratajski, S. (eds.). 2015. O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Warszawa: Polski Komitet ds UNESCO.
  11. Giddens, A. 1991. Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Stanford: Stanford University Press.
  12. Goldberg, M. M. 1941. A Qualification of the Marginal Man Theory, American Sociological Review 6 (1): 52-58.
  13. IRES. 2010. Romanian Institute for Evaluation and Strategy Survey 2010.
  14. IRES. 2016. Romanian Institute for Evaluation and Strategy Survey 2016.
  15. Kitta, G. 2013. The Use of Media among the Hungarian Youth, in: L. Székely (ed.), Magyar Ifjúság 2012 (Hungarian Youth 2012). Budapest: Kutatópont, p. 355 in.
  16. Konstantinovskiy, D., Abramova, M., Cherednichenko, G. et al. 2015. New Meanings in Educational Strategies of Youth: 50 Years of Research. Moscow: Social Forecasting and Marketing Center.
  17. Krukowski, J. 2010. Konkordaty z państwami Europy Środkowej i Wschodniej zawarte na przełomie XX i XXI wieku. Polish Academy of Sciences in Lublin: Teka Komisji Prawniczej, pp. 95-112.
  18. Leven, I., Quenzel, G., Hurrelmann, K. 2015. Familie, Bildung, Beruf, Zukunft: Am liebsten alles, in: Jugend 2015, Eine pragmatische Generation im Aufbruch. Frankfurt/Main: Fischer Taschenbuch Verlag; Shell Deutschland Holding.
  19. Lewin, K. 1943. Defining the "Field at a Given Time" , Psychological Review 50 (3): 292-310.
  20. LiSuju, Qifei, L. 2000. Youth and the 'Religion Fever'. Beijing: China Youth Press.
  21. McClosky, H., Schaar, J. H. 1965. Psychological Dimensions of Anomy, American Sociological Review 30.
  22. Mannheim, K. 1938. The Problem of Generations, in: K. Mannheim, Essays on the Sociology of Knowledge. New York: Oxford University Press.
  23. Mannheim, K. 1943. The Problem of Youth in Modern Society, in: K. Mannheim, Diagnosis of Our Times. Wartime Essays of a Sociologist. London: Kegan & Co.
  24. Mariański, J. 2010. Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  25. Merton, R. K. 1982 [1949]. Social Structure and Anomie, in: Social Theory and Social Structure, Polish Edition, Struktura społeczna i anomia, in: Teoria socjologiczna i struktura społeczna, transl. E. Morawska & J. Wertenstein-żuławski. Warszawa: PWN.
  26. Ogburn, W. 1975. Hipoteza opóźnienia kulturowego, in: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (eds.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. Warszawa: PWN, pp. 255-260.
  27. Qing, G. 2014. Youths' Realizations on Social Inequality and Social Conflict: Based on CGSS data, China Youth Study 6.
  28. Peng, Q. & Shao, Y. 2013. Characters and Influencing Factors of Contemporary Youth's Values: Investigations of 1908 Young Workers in Beijing. China Youth Study 5.
  29. Reykowski, J. (ed.). 1993. Wartości i postawy społeczne a przemiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  30. Robertson, R. 1992. Globalization: Social Theory and Global Culture. London, Sage Publications.
  31. Rorty, R. 1999. Education as Socialization and as Individualization, in: R. Rorty (ed.), Philosophy and Social Hope. New York: Penguin Books.
  32. Rosta, G. 2013. Practicing Faith and Religion, in: L. Szekely (ed.), Magyar Ifjúság 2012 (Hungarian Youth 2012).
  33. State of the Mobile Web, Raport Opera Software, April 2014.
  34. Seabrook, J. 1988. The Race for Riches: The Human Costs of Wealth. Basingstoke: Green Print/Marshall Pickering.
  35. Simon, W., Gagnon, J. H. 1976. The Anomie of Affluence: A Post-Mertonian Conception, American Journal of Sociology 82.
  36. Stoica, C. A. (ed.). 2014. Young people in Romania: Worries, Values, Aspirations and Lifestyle. Bucharest.
  37. Szabó, I. 2009. Nemzet és szocializáció. A politika szerepe az identitások formálódásában Magyarországon 1867-2006 (Nation and socializing. The role of politics in shaping identities Hungary from 1867 to 2006). Budapest: L'Harmattan.
  38. Szafraniec, K. 2001. Zmiana społeczna przez brak konfliktu pokoleń, Przegląd Socjologiczny 1.
  39. Szafraniec, K. 2002. Anomia okresu transformacji a orientacje normatywne młodzieży. Perspektywa międzygeneracyjna, in: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Kraków: Wydawnictwo WAM i KS PAN, pp. 453-480.
  40. Szafraniec, K. 2011. Youth 2011. Poland. Warszawa: KPRM.
  41. Szafraniec, K. 2014. Marginesowość i pogranicze jako kategoria socjologiczna i metafora filozoficzna, in: M. Zielińska, B. Trzop (eds.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Zielona Góra: LTN.
  42. Tenbruck, F. H. 1962. Jugend und Gesellschaft. Sociologische Perspectiven. Freiburg IB.: Rombach.
  43. Xueyi, Lu (ed.). 2004. Social Mobility in Contemporary China. Beijing: Social Science Academic Press.
  44. Wnuk-Lipiński, E. 2005. Socjologia życia publicznego. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
  45. Zhang, Wei, LiGe. 2011. Review of Study Progress of College Students' Religion, Journal of Liaoning Teacher College (Social Sciences Edition) 6.
  46. Zouev, A. 1999. Generation in Geopardy. Children in Eastern and Cenral Europe and the former Soviet Union. New York-London: Sharpe, UNICEF.
  47. Zhong, Jianlong, Liu, Zhiming. 2014. Pespectves of the Postmorden Trends in College Students' Values Based on: Case study of College Students in Beijing, China Youth Study 3.
  48. Flash Eurobarometer (EP EB395) EUROPEAN YOUTH IN 2014 ANALYTICAL SYNTHESIS; http://www.europarl.europa.eu/pdf/eurobarometre/2014/youth/eb _395_synthesis_youth_en.pdf
  49. Koncepcja rozwoju moralno-duchowego i wychowania obywatela Rosji: http://mosmetod.ru/metodicheskoeprostranstvo/nachalnaya-shkola/inklyuzivnoe-obrazovanie/fgos/kontseptsiya-dukhovno-nravstvennogorazvitiya-i-vospitaniya-lichnosti-grazhdanina-rossii.html (dostępne: 13.11.2014)
  50. Vietnamese Youth in Modern Era, http://www.thanhnien.com.vn/the-gioi-tre/dau-la-mau-hinh-thanh-nien-thoidai-moi-ky-5-song-co-hoai-bao-29262.html
  51. Youth and ICT: http://www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-icts.pdf
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-1413
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu