BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Krzemiński Ireneusz (University of Warsaw)
Tytuł
Have Only Jews Suffered? : Holocaust Remembrance and Polish National Resentment
Źródło
Polish Sociological Review, 2015, nr 2, s. 207-221, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Antysemityzm, Stereotypy narodowe, Badania empiryczne, Wyniki badań, Ksenofobia, Holokaust
Anti-Semitism, National stereotypes, Empirical researches, Research results, Xenophobia, Holocaust
Uwagi
summ.
Abstrakt
In this article the term 'resentment', as used by Friedrich Nietzsche and then redefined by Max Scheler, is employed to explain anti-Semitic attitudes in Poland. The resentful attitude is based on the emotion of jealousy, which leads to a desire to degrade anyone with whom comparisons are made, in order to increase feelings of self-worth. This characteristic of the term was used to description of the group's attitudes. In this article, modern anti-Semitism is portrayed as an inseparable element of a wider Catholic nationalist ideology, which creates the image of (symbolic) Jews as morally inferior and unfairly competing with (symbolic) Poles. In research conducted between 1992 and 2012 the author finds correlations between strong nationalist feelings and attitudes of jealousy and a desire to degrade Jewish people. The image produced by the empirical data is one in which the Jews are the enemy, directed by their own national (sic!) interests, and desiring to take advantage of the Poles, who are honest and idealistic, driving by theirs declarations and values, even against their own, actual interests.The author hopes the article can be a starting point for discussing the idea of resentment as a theoretical tool in research devoted not only to anti-Semitism, but also to xenophobia and attitudes to other groups in the democracy.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Beller, S. 2007. Antisemitis. A Very Short Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.
  2. Beller, S. 2014. Antysemityzm. Bardzo krótkie wprowadzenie, with Ireneusz Krzemiński's afterword, translated by Paweł Tomanek. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
  3. Bilewicz, M., Winiewski, M., Kofta, M., Wójcik, A. 2013. Harmful Ideas, The Structure and Consequences of Anti-Semitic Beliefs in Poland, Political Psychology 6(34): 821-839.
  4. Delsol, Ch., Masłowski, M., Nowicki, J. 2002. Mythes et symboles politiques en Europe central. Paris: PUF.
  5. Dmowski, R. 1907. Myśli nowoczesnego Polaka. Warszawa: E. Wende i Spółka, Kraków: W. L. Anczyc i Spółka.
  6. Imhoff, R. 2010. Zwei Formen des modernen Antisemitismus? Eine Skala zur Messung primären und sekundären Antisemitismus, Conflict & Communication Online 10(9).
  7. Krzemiński, I. 1993. Anti-Semitism in contemporary Poland. Research Hypotheses, Patterns of Prejudices 27(1).
  8. Krzemiński, I. 2001. The Polish-Jewish Rivalry, in: Michael Bron (ed.), Jews and Christians in Dialogue. Stockholm: Almqvist & Wiksell International, pp. 1-20.
  9. Krzemiński, I. 2002. Polish-Jewish Relations, Anti-Semitism and National Identity, Polish Sociological Review 1 (173): 25-51.
  10. Krzemiński, I. 2011. The Resilience of Tradition: Anti-Semitism in Poland and in Ukraine, in: L. Rensmann, J. H. Schoeps (eds.), Politics and Resentment. Antisemitism and Counter-Cosmopolitanism in the European Union. Boston: Brill Ltd., pp. 249-274.
  11. Krzemiński, I. (ed.), forthcoming 2015. Żydzi - problem prawdziwego Polaka. Antysemityzm, ksenofobia i stereotypy narodowe po raz trzeci. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  12. Kucia, M. 2001. KL Auschwitz in the social consciousness of Poles, A.D. 2000, in: E. Maxwell and J. K. Roth, Remembering for the Future: The Holocaust in an Age of Genocide. London: Palgrave, vol. 3, pp. 632-651.
  13. Kucia, M. 2005. Auschwitz jako fakt społeczny: historia, współczesność i świadomość społeczna KL Auschwitz w Polsce. Kraków: Universitas.
  14. Kucia, M. (ed.). 2011. Antysemityzm, Holokaust, Auschwitz w badaniach społecznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  15. Nowak, M. OP. 2001. The Holocaust and the Spiritual Contribution of Polish Catholics Priest, in: Michael Brown (ed.), Jews and Christians in Dialogue. Stockholm: Almqvist & Wiksell International, pp.154-155.
  16. Nowicki, J. 1995. Polacy i Francuzi - miłość (prawie) doskonała [Poles and French-love (nearly) ideal], in: T. Walas (ed.), Narody i stereotypy [Nations and stereotypes], Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, p. 167.
  17. Reiman, J. 1995. Węgierskie postrzeganie Polaków w latach 80. [Hungarian image of Poles during 80.], in: T. Walas (ed.), Narody i stereotypy [Nations and stereotypes], Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, p. 65.
  18. Rensmann, L., Schoeps, J. H. (eds.). 2011. Politics and Resentment. Antisemitism and Counter-Cosmopolitanism in the European Union. Boston and Leiden: Brill.
  19. Scheler, M. 1961. Resentiment. New York, NY: Free Press of Glencoe. Polish edition, 1977. Resentyment a moralność; translated by Jan Garewicz. Warszawa: Czytelnik.
  20. Szczuka, K. 2002. La Mere polonaise: le personnage, le mythe, le stereotype, in: Ch. Delsol, M. Masłowski, J. Nowicki, Mythes et symboles politiques en Europe central. Paris: PUF, pp. 477-487.
  21. Walicki, A. 2002. Le messianisme romantique, in: Ch. Delsol, M. Masłowski, J. Nowicki, Mythes et symboles politiques en Europe central. Paris: PUF, pp. 465-476.
  22. Wójcik, A., Lewicka, M., Bilewicz, M. 2011. Tolerancyjny Oświęcim. Diagnoza Postaw Mieszkańców Oświęcimia wobec Obcych. Oświęcim: Centrum Żydowskie w Oświęcimiu.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-1413
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu