BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Galewski Tomasz (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Dyspersja cen książek na polskim rynku księgarń online
Book price dispersion in Polish online bookstores
Źródło
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2015, nr 36, s. 499-510, tab., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Internet, Rynek księgarski, Społeczeństwo informacyjne
Internet, Books market, Information society
Uwagi
streszcz., summ
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
Internet to technologia, która zdaniem dużej grupy osób miała przyczynić się do zmiany wielu aspektów naszej egzystencji. Wielkie nadzieje wiązano m.in. ze zmianą w sposobie funkcjonowania handlu. Idea technologii, która zmniejsza dystans między sprzedawcami, koszty poszukiwań najlepszej oferty oraz istotnie obniża koszty menu, bliska jest koncepcji konkurencji doskonałej. Model funkcjonowania rynku znany już od ponad stulecia miał szansę na zaistnienie w praktyce. Wielu badaczy spekulowało, że upowszechnianie się Internetu spowoduje, że rynki staną się bardziej efektywne, ceny będą na poziomie kosztów marginalnych i przede wszystkim będą to ceny ujednolicone, czyli dyspersja spadnie do zera. (fragment tekstu)

The goal of the article is to analyse differences in prices on the Polish online bookstore market. According to the expectations of many researchers, electronic markets should be a good approximation of the perfect competition market, i.e. a single price should exist there. Previous studies in other countries have not confirmed these expectations and price dispersion was observed in markets of homogeneous goods (such as books, CDs and DVDs). Moreover, dispersion was sometimes higher than in traditional markets. The paper presents the results of previous studies on price dispersion of homogeneous goods sold online and describes factors that may be causing this variation. The conducted research includes 10 books that were best-sellers on the Polish market when the article was being written. It was assumed that consumers looking for books online can choose among a variety of tools - search engines or shopping bots. Therefore, the study attempted to find out which of these tools were the most effective in finding the best offer.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ancarani F., Pricing and the internet: frictionless commerce or pricer's paradise?, "European Management Journal" 2002, vol. 20, s. 680-687.
  2. Bounie D., Eang B., Sirbu M., Waelbroeck P., Online Price Dispersion An International Comparison, 2012, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1625847 (data dostępu: 14.07.2014).
  3. Bounie D., Eang B., Sirbu M., Waelbroeck P., Online price dispersion. What can we learn from Amazon Marketplace?, 2009, http://innovation-regulation2.telecom-paristech.fr/wpontent/uploads/Documents/thematiques/Digital_Distribution/Discussionwaterman. pdf (data dostępu: 20.07.2014).
  4. Civan A., Oktay M., Tunz C., Information and Price Dispersion on Net, "METU Studie in Development" 2008, vol. 35 (2), s. 249-264.
  5. E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska, http://www.ecommerce. gemius.pl.
  6. E-commerce w Polsce oczami internautów 2012, https://gemius.com/files/Raport%20 e-commerce.pdf.
  7. eHandel Polska 2012. Sklepy 24, http://www.sklepy24.pl/download/raport-ehandel- -polska-2012.pdf.
  8. Forlicz S., Mikroekonomiczne aspekty przepływu informacji między podmiotami rynkowymi, Wydawnictwo WSB, Poznań 1996.
  9. Ge Z., Shao Y., Analysis of price dispersion in e-market a case study, 4th International Conference on Electronic Business, 2004, http://iceb.nccu.edu.tw/proceedings/ 2004/Paper/CN022-paper.pdf (data dostępu: 14.06.2014).
  10. Hopkins E., Price dispersion, w: The New Palgrave Dictionary of Economics, red. S. N. Durlauf, L. E. Blume, Palgrave Macmillan, New York 2008.
  11. Kalinowski S., Konkurencja lub kooperacja. Studia eksperymentalne nad funkcjonowaniem rynków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  12. Krzesaj M., Rozproszenie cen produktów homogenicznych w internecie, http://mikroekonomia. net/system/publication_files/741/original/4.pdf?1315213995 (data dostępu: 12.07.2014).
  13. Pereira P., Do lower search costs reduce prices and price dispersion?, "Information Economics and Policy", 2004, http://csc studentweb.lr.edu/swp/Berg/PhD%20Backgound %20material%20-%20dissortation/Literature_articles/Economic_theory/Price%20 dispersion%20Pereira.pdf (data dostępu: 20.07.2014).
  14. Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2013, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_spolecz_inform_w_polsce_10-2012.pdf.
  15. Sprzedaż internetowa w Europie w 2012 r. Trusted shops, www.trustedshops.pl.
  16. Xing X., Can price dispersion be persistent in the Internet markets, "Appplied Economics"2010, vol. 42, s. 1927-1940.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1232-4671
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu