BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dziuba Dariusz T. (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Przesłanki badań w zakresie ekonomiki crowdfundingu
Economics of crowdfunding - research premises
Źródło
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2015, nr 36, s. 181-196, tab., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Finansowanie społecznościowe, Web 2.0, Internet, Modele biznesowe
Crowdfunding, Web 2.0, Internet, Business models
Uwagi
streszcz., summ
Abstrakt
Dynamiczny rozwój Internetu, sieci społecznych i koncepcji Web 2.0 (i kolejnych wersji) skutkuje materializacją licznych koncepcji wykorzystywanych w różnych typach platform elektronicznych. Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest crowdfunding1, nazywany finansowaniem społecznościowym, czyli metoda finansowania różnorodnych projektów (charytatywnych, kreatywnych, inwestycyjnych itp.) przez grupę internetowej społeczności i z użyciem globalnej sieci. Uzyskiwane środki pochodzą od (bardzo) dużej grupy internautów (od "tłumu", stąd termin crowd), najczęściej jednostkowo przekazujących relatywnie niewielkie kwoty. Jest to perspektywiczna metoda pozyskiwania środków finansowych od rzeszy internautów, w tym donatorów, pożyczkodawców, sponsorów, inwestorów, i zarządzania nimi, rozdysponowywania ich według różnych modeli. Rozwój crowdfundingu zauważalny w skali globalnej wymaga przyjrzenia się temu zjawisku bliżej w kategoriach ekonomicznych, przy wykorzystaniu specyficznego podejścia badawczego, które nazywam ekonomiką crowdfundingu. (fragment tekstu)

The development of crowdfunding, especially on the global scale, calls for a closer observation in economic categories, using a research approach we call economics of crowdfunding. This paper presents: the idea of crowdfunding (online crowdfunding), exemplary manners of defining it; business models used (a typology). Electronic platforms; treated as market agents, are also discussed. We also present results of research identifying the market segment of crowdfunding, its size and the geographical structure of the crowdfunding platforms in use. Based on available statistics, the global value generated by crowdfunding and its structure are evaluated. Specific attributes are highlighted. The presented results and the analyses indicate that there is a need for research into economics of crowdfunding. Basic areas and research purposes of this discipline are formulated.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Agrawal A., Catalini Ch., Goldfarb A., The Geography of Crowdfunding, The National Bureau of Economic Research (NBER), NBER Working Paper, no. 16820, February, 2011.
  2. Alfiero S., Casalegno C., Indelicato A., Rainero Ch., Secinaro S., Tradori V., Venuti F., Communication as the Basis for a Sustainable Crowdfunding: The Italian Case, "International Journal of Humanities and Social Science" 2014, vol. 4, no. 5 (1), March.
  3. Dapp T.F, Crowdfunding: An alternative source of funding with potential, w: Banking Technology Snapshot. Digital economy and structural change, Deutsche Bank Research, Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main, 18 March 2013.
  4. Dziuba D. T., Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy, Wydawnictwo Nowy Dziennik, Warszawa 2012.
  5. Dziuba D. T., Rozwój systemów crowdfundingu - modele, oczekiwania i uwarunkowania, "Problemy Zarządzania" 2012, vol. 10, no. 3 (38), s. 83-103.
  6. Wash R., The Value of Completing Crowdfunding Projects, w: Proceedings of the International Conference on Weblogs and Social Media, ICWSM, Boston, MA 2013.
  7. World Bank, Crowdfunding`s Potential for the Developing World, Information for Development (infoDev), Finance and Private Development Department, Washington DC 2013.
  8. Yeo R., Encyclopaedic Visions: Scientific Dictionaries and Enlightenment Culture, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
  9. BBC News Technology, Ubuntu Edge crowdfunding drive misses target, 22.08.2014, http://www.bbc.co.uk (data odczytu: 30.06.2014).
  10. Grytsenko O., Ukrainians crowdfund to raise cash for `people`s drone` to help outgunnen army, "The Guardian" 29.06.2014, http://www.theguardian (data odczytu: 30.07.2014).
  11. Hoskins R., Fundable Infographic Predicts Crowdfunding Industry Growth in 2014 to Inject $ 65 Billion and Create 270,000 Jobs, Crowdfunding PR, Social Media & Marketing Campaigns, 12.02.2014, http://www.crowdfundingpr.wordpress.com.
  12. http://en.wikipedia.org/praenumeration (data odczytu: 15.07.2014).
  13. http://www.crowdaboutnow.com (data odczytu: 5.06.2014).
  14. http://www.ebole.fr (data odczytu: 5.06.2014).
  15. http://www.hatchfund.org (data odczytu: 5.06.2014).
  16. http://www.massivemov.com (data odczytu: 5.06.2014).
  17. Meyer D., Canonical`s Ubuntu Edge crowdfunding dream is over. So what`s next for Ubuntu mobile?, 22.08.2013, http://gigaom.com (data odczytu: 30.06.2014).
  18. PPL, Crowdfunding: A new fashion or a real added-value support service for entrepreneurs?, Conference Presentation, PPL.com.pt, 22.02.2012, www.eurada.org.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1232-4671
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu