BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wielicka Anna (Poznan University of Life Sciences, Poland)
Tytuł
Goal Conflicts in Consumer Food Choices
Konflikt celów w wyborach konsumentów żywności
Źródło
Journal of Agribusiness and Rural Development, 2008, z. 1 (7), s. 149-155, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Konsument, Konsumpcja, Teoria wyboru, Żywność, Badanie preferencji konsumenckich
Consumer, Consumption, Choice theory, Food, Consumer preferences research
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Praca na podstawie analizy wyników badania ankietowego przedstawia najczęściej występujące konflikty celów w wyborach dotyczących żywności oraz wskazuje na dominację konfliktu między smakiem a zwrotnością. Następnie prezentuje model, na podstawie którego można wnioskować, w jaki sposób konflikt pomiędzy celem hedonistycznym, jakim jest smak i celem utylitarnym, jakim jest zdrowotność, będzie rozwiązany. Proponowany model dyskontowania hiperbolicznego umożliwia wyjaśnienie preferencji, tak częstych w konsumpcji żywności a niestabilnych w czasie. Praca wskazuje również na to, w jaki sposób należy postępować, by zachować większą spójność preferencji i ustrzec się od wyborów niesatysfakcjonujących. (abstrakt oryginalny)

Paper provides an analysis of goals and choices attached to food consumption. The study is an insight into intertemporal decisions that involve uncertainty and risk. Results were explained by a model of hyperbolic discounting that describes inconsistent preferences which appear to be frequent phenomena among hedonic and utilitarian goals when options are attributed to different moments. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aaker J.L., Lee A.Y., 2001. "I" seek pleasures and "we" avoid pains: the role of self-regulatory goals in information processing and persuasion. J. Consum. Res. 28 (6), 33-49.
  2. Ainslie G., 1975. Specious reward: A behavioral theory of impulsiveness and impulse control. Psychol. Bull. 82, 463-496.
  3. Ainslie G., 2001. Breakdown of will. Cambridge University Press, NY, 117-143.
  4. Freitas A.L., Liberman N., Salovey P., Higgins E.T., 2002. When to begin? Regulatory focus and initiating goal pursuit. Personality and Social Psychol. Bull. 28 (1), 121-130.
  5. Higgins E.T., 2002. How Self-Regulation Creates Distinct Values: The case of Promotion and Prevention in Decision Making. J. Consum. Psychol. 12 (3), 177-191.
  6. Inman J.J., 2004. Drivers of hedonic choice. Adv. Consum. Res. 32, 142-145.
  7. Kahneman D., Frederick S., 2005. A Model of Heuristic Judgment. The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning.
  8. Khan U., Urminsky O., 2004. Navigating between virtues and vices: moderators of decisions involving hedonic versus utilitarian choices. Adv. Consum. Res. 31, 226-228.
  9. Luomala H.T., Laaksonen P., Leipamaa H., 2004. How do consumers solve value conflicts in food choices? An empirical description and points for theory-building. Adv. Consum. Res. 31, 226-228.
  10. Sukhidial A., Boush D.M., 2004. Eating guilt: measurement and relevance to consumer behavior. Adv. Consum. Res. 31, 156-158.
  11. Urminsky O., Kivetz R., 2005. Principles or probabilities: when value overshadows expected value. Adv. Consum. Res. 32, 291-192.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-5241
Język
eng, pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu