BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Matwiejczuk Rafał (Opole University, Poland)
Tytuł
The Meaning of Logistics Capabilities in Achieving the Market Success by a Company
Znaczenie zdolności logistycznych w osiąganiu sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo
Źródło
LogForum, 2011, vol. 7, nr 4, s. 41-48, tab., rys., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Logistyka, Przedsiębiorstwo, Sukces przedsiębiorstwa
Logistics, Enterprises, Success of the company
Uwagi
summ., streszcz., Zfsg.
Abstrakt
Wstęp: Przejawem sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa jest zrealizowanie oczekiwanych efektów rynkowych (np. udział w rynku, zadowolenie klientów, lojalność klientów) i ekonomicznych (np. zysk, rentowność, zwrot z kapitału). W rezultacie, przedsiębiorstwo może zdobyć trwałą i długofalową przewagę konkurencyjną oraz wzmocnić swoją pozycję rynkową w porównaniu do konkurentów. Metody: W osiąganiu sukcesu rynkowego ważną rolę pełnią zdolności wykorzystania posiadanych zasobów, które można podzielić na zdolności operacyjne i zdolności dynamiczne. Wśród zdolności przedsiębiorstwa istotne znaczenie posiadają zdolności logistyczne. Wykonano porównanie tych dwóch rodzajów zdolności wraz z ich oceną przydatności. Wyniki: Rola zdolności logistycznych w osiąganiu sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo w świetle badań przeprowadzonych zarówno na świecie, jak i w Polsce, została poddana dyskusji, oceniona i potwierdzona. Wnioski: Wpływ zdolności logistycznych na osiągnięcie sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo został potwierdzony. Rozwój efektywnej strategii i rozwiązań organizacyjnych w logistyce wydaje się być najważniejszym procesem związanym z wykorzystaniem potencjałów (zarówno zdolności jak i zasobów i kompetencji) prowadzących do osiągnięcia sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo. (abstrakt oryginalny)

Background: The symptom of the market success by a company is to reach the expected market effects (e.g. market share, customer satisfaction, customer loyalty) as well as economic ones (e.g. profits, rentability, return on capital). As a result, the company may achieve a stable and long-term competitive advantage as well as strengthen its market position. Methods: The abilities to use existing resources, which play an important role in achieving a market success, can be divided into operational and dynamic ones. The logistics abilities are one of the most important ones for a company. The comparison of these two kinds of logistics capabilities are presented, compared and evaluated. Results: the role of logistics capabilities in achieving a market success by the company in light of the results of research carried out in the world, including Poland, was discussed, evaluated and confirmed. Conclusions: The influence of logistics capabilities on the market success of a company was confirmed. The development of an effective strategy and organization solutions in the logistics seems to be the most important process associated with the use of potentials (capabilities as well as resources and competencies) and leading to achieving a market success of a company. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barney J., Clark D., Resource-Based Theory. Creating and Sustaining Competitive Advantage, Oxford University Press Inc., New York 2007.
  2. Blaik P., Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania [Logistics. The concept of integrated management], PWE, Warszawa 2010.
  3. Brush C., Greene P., Hart M., From initial idea to unique advantage: the entrepreneurial challenge of constructing a resource base, [w:] The Academy of Management Executive, Vol. 15, No. 1, 2001.
  4. Defee C., Fugate B., Changing perspective of capabilities in the dynamic supply chain era, [w:] The International Journal of Logistics Management, Vol. 21, No. 2, 2010.
  5. Day G., The Capabilities of Market-Driven Organizations, [w:] Journal of Marketing, Vol. 58, No. 4, 1994.
  6. Daugherty P., Chen H., Mattioda D., Grawe S., Marketing/Logistics Relationships: Influence on Capabilities and Performance, [w:] Journal of Business Logistics, Vol. 30, No. 1, 2009.
  7. Eisenhardt K., Martin J., Dynamic capabilities: what are they?, [w:] Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 10/11, 2000.
  8. Grant R., The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation, [w:] California Management Review, Vol. 33, No. 3, 1991.
  9. Ljungquist U., How Do Core Competencies Discriminate? Identification of Influencing Similarities and Differences, [w:] Knowledge and Process Management, Vol. 14, No. 4, 2007.
  10. Matwiejczuk R., Kompetencje logistyki w tworzeniu wartości dla klienta [Logistics competences in creating the value for a customer], [w:] Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 10, 2010.
  11. Morash E., Dröge C., Vickery S., Strategic Logistics Capabilities for Competitive Advantage and Firm Success, [w:] Journal of Business Logistics, Vol. 17, No. 1, 1996.
  12. Ciesielski M. (red.), Podstawy wiedzy logistycznej [Fundamentals of logistics knowledge], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
  13. Prockl G., Logistik-Management im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Erklärung und praktischer Handlung [Logistics management as coonection between scientific explanation and practical commerce], Deutscher Universitäts-Verlag / GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden 2007.
  14. Sennheiser A., Schnetzler M., Wertorientiertes Supply Chain Management, Springer-Verlag, Berlin- Heidelberg-New York 2008.
  15. Sharma S., Vredenburg H., Proactive corporate environmental strategy and the development of competitively valuable organizational capabilities, [w:] Strategic Management Journal, Vol. 19, No. 8, 1998.
  16. Teece D., Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth, Oxford University Press, Oxford 2009.
  17. Teece D., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management, [w:] Strategic Management Journal, Vol. 18, No. 7, 1997.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1895-2038
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu