BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wróblewski Sławomir (Meetings Poland)
Tytuł
Wkład Polski w umacnianie konkurencyjności Europy na światowym rynku turystyki biznesowej
Contribution of Poland Into Competitiveness of Europe on the Global Market of Business Tourism
Źródło
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2010, R. 9, nr 4, s. 607-615, bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Rynek turystyczny, Turystyka, Turystyka biznesowa, Konkurencyjność
Tourism market, Tourism, Business tourism, Competitiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem opracowania jest turystyka biznesowa. W światowej statystyce dotyczącej międzynarodowych konferencji i kongresów, stanowiących zasadniczą część turystyki biznesowej, wskazywane jest stopniowe, kilkuprocentowe, ale systematyczne, zmniejszanie udziału Europy jako destynacji w skali globalnego rynku branży spotkań. W Europie lokowanych jest nieco powyżej 50% wszelkich spotkań [ICCA 2009], jednakże od lat obserwowany jest stopniowy spadek tego udziału. Podstawowym problemem do rozwiązania jest redukcja zagrożeń dla dominującej jeszcze pozycji Europy zwiększoną popularnością destynacji azjatyckich, w tym ostatnio Chin. Przeciwdziałanie temu trendowi było jednym z głównych zadań powstałej w 2005 roku Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Profesjonalnych Organizatorów Kongresów EFAPCO. Polska jest od początku w niej reprezentowana - członkiem założycielem jest Stowarzyszenie "Konferencje i Kongresy w Polsce", a Polacy pełnią kierownicze funkcje w EFAPCO. Celem opracowania jest przedstawienie zaangażowania Polski w EFAPCO i efektu umiędzynarodowienia płynącego z turystyki biznesowej jako interesującego przykładu ilustrującego wkład Polaków w budowanie pozycji Europy na rynku globalnym. (abstrakt oryginalny)

For the last few years, statistic data concerning international conferences and congresses, which constitute the crucial component of the business tourism, show gradual, single digit but systematic, declining trend in the share of Europe as business destination in the scale of the global market. According to ICCA annual reports, a little bit more then 50% of all international meetings are located in Europe, however, a gradual decrease in this share is being observed. One of the threats to the still dominating position of Europe, is an increased popularity of Asian destinations, including China. Counteracting this trend was one of main objectives of European Federation of Associations of Professional Congress Organisers EFAPCO, established in 2005. Since its inception, Poland is being represented in EFAPCO. The Polish Conference and Congress Association PCCA has been a founder member, and the Pole is acting for two terms as the EFAPCO First Vice-President. The organization and the field of tourism business is an interesting example of the contribution of Poles to building the position of Europe on the global market. The paper is showing the issue relating to trends of the development of this sector in Poland. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. A new framework for the tourism policy in the EU. Discussion Document. EU Commission 2010.
  2. Bartoszewicz W., Skalska T., 2009. Zagraniczna turystyka przyjazdowa do Polski w 2008 roku. Instytut Turystyki. Warszawa.
  3. Charakterystyka przyjazdów do Polski w 2009 roku. 2010. Instytut Turystyki. Warszawa.
  4. Cornell University, 2010. School of Hotel Administration, www.hotelschool.cornell.edu.
  5. Czerny M.. 2003. Od turystyki biznesowej do meeting industry. Świat Kongresów i Targów.
  6. EFAPCO Congress Madryt 2006. Materiały kongresowe, www.efaco.eu/events
  7. EFAPCO Congress Warszawa 2008. Materiały kongresowe, www.ga2008.efaco.eu
  8. ICCA Annual Raport, 2009. International Meeting Association, www.iccaworld.nl
  9. ICCA Annual Raport, 2010. International Meeting Association, www.iccaworld.nl
  10. Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, dokument rządowy, przyjęty przez Radę Ministrów 26.09.2008. MSiT, www.msport.gov.pl/strategie
  11. Materiały szkoleniowe Europejskiej Akademii Organizatorów Konferencji, Warszawa, 4-6 grudnia 1997. Menedżer Marki Turystyki Biznesowej, Warszawa 1997
  12. MeetingsPoland.pl. 2010. Katalog Obiektów i Usług Konferencyjnych, Wyd. Meetings Management Sławomir Wróblewski. Warszawa.
  13. MICE Poland, "Meetings-Incentive-Conferences-Events". Wyd. Eurosystem, Warszawa.
  14. Normy. 2008. Materiały pokonferencyjne. Międzynarodowa Konferencja, Kraków.
  15. Plan Działania Polskiej Organizacji Turystycznej na lata 2010-2011. POT, Warszawa, marzec 2010.
  16. Porozumienie Polskiej Organizacji Turystycznej i Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce w sprawie Programu Honorowych Ambasadorów Kongresów Polskich, 2004. Warszawa, (archiwum SKKP).
  17. Program Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego w latach 1998-2007, 1997. Opracowanie L&R, Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, Warszawa (archiwum Instytutu Turystyki).
  18. Raport Meeting Industry 2009. International Meeting Association, Amsterdam.
  19. Przemysł spotkań w Warszawie, 2009. Raport MICE Poland, SGH. Warszawa.
  20. Raport "Turystyka biznesowa w Polsce" 2009. Instytut Turystyki, MICE Poland, Warszawa.
  21. Sprawozdanie z realizacji działań Polskiej Organizacji Turystycznej w 2009 roku, POT, marzec 2010.
  22. Stowarzyszenia "Konferencje i Kongresy w Polsce", statut stowarzyszenia, rejestr sądowy 1998.
  23. Turystyka biznesowa. Zbiór materiałów pokonferencyjnych. 2007. Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku. Gdańsk.
  24. Wróblewski S.. 1998. Ambasadorzy Kongresów Polskich 1998. Rynek Turystyczny, nr 1-2.
  25. Wróblewski S., 1999. Tworzenie produktów markowych turystyki polskiej. Propozycje działań w zakresie turystyki biznesowej na lata 1997-2000. Doradca Hotelarza. 1998. nr 1.
  26. www.MeetingsPoland.pl. internetowy serwis turystyki biznesowej.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-0757
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu